Erasmus+ Σχολική εκπαίδευση
Το Γυμνάσιο Μακεδονίτισσας συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+, στη Βασική Δράση 2, με το έργο «Risk Impact Zones Environments» (RIZE).
Για την υλοποίηση του έργου συνεργάζονται τα ακόλουθα έξι ευρωπαϊκά σχολεία:
- Agrupamento de Escolas Gil Eanes – Πορτογαλία
- Lycee D'enseignement General et Technologique Frantz Fanon – Γαλλία
- Istituto Istruzione Superiore Orso Mario Corbino – Ιταλία
- 2nd Geniko Lykeio Argostoliou – Ελλάδα
- Professional School of Ecology and Biotechnology "Prof. Dr. Asen Zlatarov" – Βουλγαρία
- Γυμνάσιο Μακεδονίτισσας – Κύπρος
Σκοπός του έργου είναι η διαπαιδαγώγηση των μαθητών σε θέματα φυσικών καταστροφών και η ανταλλαγή καλών πρακτικών που στοχεύουν στην πρόληψη αλλά και την επιτυχημένη διαχείριση και αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων (π.χ. πλημμυρών, κατολισθήσεων και καθιζήσεων, χιονοστιβάδων, δασικών πυρκαγιών, σεισμών, εκρήξεων ηφαιστείων).
Περίληψη του έργου
Εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ζουν σε ευάλωτες περιοχές, επιρρεπείς σε σοβαρούς φυσικούς κινδύνους, όπως πλημμύρες, δασικές πυρκαγιές, τυφώνες, σεισμούς και εκρήξεις ηφαιστείων.
Πολλές φορές όμως οι άνθρωποι υποτιμούν την πιθανότητα να συμβεί μια τέτοια καταστροφή. Παρόλα αυτά είναι πιθανό σε κάποιο δεδομένο μέρος και σε κάποιο δεδομένο χρόνο, να συμβούν σεισμοί, ανεμοστρόβιλοι, πλημμύρες ή άλλες φυσικές καταστροφές. Και οι πιθανότητες αυτές αυξάνονται λόγω των ραγδαίων κλιματικών μεταβολών.
Προκειμένου να επιτευχθεί η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε αυτά τα θέματα, μια ομάδα έξι σχολείων έφτιαξε μια συνεργασία με την ονομασία «Risk Impact Zones Environments» (RIZE). Κύρια προτεραιότητα αποτελεί η παρουσίαση των περιβαλλοντικών και κλιματικών παραγόντων που προκαλούν τις φυσικές καταστροφές, όπως επίσης η μελέτη και ο εντοπισμός τρόπων μείωσής τους, μέσα στα πλαίσια μιας διεθνούς συνεργατικής διαδικασίας. Με αυτό τον τρόπο τονίζεται ο ρόλος της διεθνούς συνεργασίας στη διατήρηση της φυσικής κληρονομιάς και στην προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης.
Στο πλαίσιο του έργου θα πραγματοποιηθούν έξι συναντήσεις «Διδασκαλίας και Μάθησης», μία σε κάθε συνεργαζόμενη χώρα και σε αυτή θα συμμετάσχουν μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία. Κάθε συνάντηση θα εστιάζει σε έναν τύπο φυσικού κινδύνου, με επίκεντρο κάθε φορά τον φυσικό κίνδυνο που αντιμετωπίζει η χώρα υποδοχής. Συγκεκριμένα, οι μαθητές/τριες θα προετοιμαστούν για να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Μέσα από το έργο οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν και να βελτιώσουν τις ψηφιακές και γλωσσικές τους δεξιότητες, να εργαστούν σε ομάδες έτσι ώστε να δημιουργήσουν με καινοτόμο τρόπο μια αποτελεσματική πρόταση για την αντιμετώπιση μιας φυσικής καταστροφής.
Ως εκ τούτου, το έργο θα διεγείρει τον πειραματισμό με νέους πόρους, τη χρήση και αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και θα προωθήσει τη συνεργατική μάθηση σε ευρωπαϊκό επίπεδο, φέρνοντας με αυτό τον τρόπο την εκπαιδευτική κοινότητα πιο κοντά σε άλλους πολιτισμούς.
Τα αποτελέσματα του έργου ευελπιστούν να δομήσουν και να καλλιεργήσουν περιβαλλοντική συνείδηση στα παιδιά. Επίσης στόχος είναι μέσα από την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων να προωθηθεί ο διάλογος γύρω από θέματα φυσικών κινδύνων και να ενισχυθεί η περιβαλλοντική πολιτική των διαφόρων σχολείων που εμπλέκονται, αλλά και των γύρω κοινοτήτων.
6η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης
Με την 6η κινητικότητα διδασκαλίας/μάθησης που πραγματοποιήθηκε στη Σικελία/Ιταλία, από τις 2 Μαΐου 2023 μέχρι τις 5 Μαΐου 2023, το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με επιτυχία.
Το σχολείο υποδοχής ήταν το Istituto di Istruzione Superiore “ORSO MARIO CORBINO” στο Παρτινίκο της Σικελίας/Ιταλίας και την Κύπρο εκπροσώπησαν οι μαθητές του Γυμνασίου Μακεδονίτισσας, Γιώργος Δίγγλης, Νικόλας Σρέτερ , Νικόλ Σταύρου και Ελίνα-Ελένη Τσιακκή, συνοδευόμενοι από τις καθηγήτριες κ. Πιερίδου Ανδρομάχη Β.Δ. και κ. Ελευθερίου Αντωνία.
Το Σχολείο υποδοχής οργάνωσε παρουσιάσεις από ειδικούς σε θέματα που αφορούσαν το αντικείμενο του έργου που είναι οι φυσικές καταστροφές και οι τρόποι αντιμετώπισής τους. Εκπρόσωπος της Περιφερειακής Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος παρουσίασε την «Ηφαιστειότητα στη Σικελία». Ο καθηγητής Carmelo Maida, από το Πανεπιστήμιο του Παλέρμο παρουσίασε τους κινδύνους και πιθανές καταστάσεις έκτακτης ανάγκης για την υγεία, που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Ο Δήμαρχος της πόλης Παρτινίκο δέχθηκε στο Δημαρχείο, την ομάδα του Erasmus και παρουσίασε την πόλη του και γενικά τη Σικελία.
Οι μαθητές παρουσίασαν τα σακίδια «έκτακτης ανάγκης» που ετοίμασαν με ανακυκλώσιμα υλικά και εξήγησαν τι θα περιέχουν, έτσι ώστε να φανούν χρήσιμα σε περίπτωση που θα πρέπει εσπευσμένα να εγκαταλείψουν το σπίτι τους, λόγω κάποιας έκτακτης ανάγκης από φυσική καταστροφή.
Οι συμμετέχοντες πήραν μια γεύση για την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας, με την εκδρομή που οργανώθηκε στην κοιλάδα των ναών, (Valle dei Templi), που αποτελεί μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco. Η περιοχή αυτή είναι διάσπαρτη από αρχαίους ελληνικούς ναούς και φανερώνει τη στενή σχέση που είχε η Σικελία με την αρχαία Ελλάδα.
Ακόμη, μέσα από μια περιδιάβαση στους δρόμους του Παλέρμο, διαφάνηκε ο πλούσιος πολιτισμός της πρωτεύουσας της Σικελίας.
Οι μαθητές που συμμετείχαν στην 6η κινητικότητα, παρουσίασαν την εμπειρία τους στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου με παρουσίαση που έγινε σε συγκέντρωση ολόκληρου του Σχολείου. Την παρουσίαση παρακολούθησαν και μαθητές του Α’ Δημοτικού Μακεδονίτισσας και Β’ Δημοτικού Έγκωμης, που επισκέφθηκαν το Σχολείο μας, στο πλαίσιο της Δράσης «ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο».
5η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης
Το πρόγραμμα συνεχίζεται με επιτυχία για τρίτη χρονιά και η 5η κινητικότητα διδασκαλίας/μάθησης πραγματοποιήθηκε στην Σόφια/Βουλγαρία, από τις 28 Νοεμβρίου 2022 μέχρι την 1η Δεκεμβρίου 2022.
Το σχολείο υποδοχής ήταν το Professional School of Ecology and Biotechnology "Prof. phd Asen Zlatarov" και στην κινητικότητα συμμετείχαν συνολικά 10 καθηγητές και 16 μαθητές από τις φιλοξενούμενες χώρες, καθώς και αριθμός μαθητών και καθηγητών από την χώρα υποδοχής.
Την Κύπρο εκπροσώπησαν οι μαθήτριες της Γ’ τάξης του Γυμνασίου, Σιούπαρτ Ακύλα, Σταύρου Νάγια και Σταύρου Σιμώνη, συνοδευόμενες από τις καθηγήτριες Πιερίδου Ανδρομάχη, Β.Δ. συντονίστρια του προγράμματος και Σκαπούλλη Μερόπη, καθηγήτρια Τέχνης.
Μέσα από τις δράσεις που οργάνωσε το σχολείο υποδοχής, επιτεύχθηκαν οι στόχοι του έργου που αφορούν την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση σε θέματα φυσικών καταστροφών και τρόπους αντιμετώπισης. Η ομάδα επισκέφθηκε τον Ερυθρό Σταυρό της Βουλγαρίας και παρακολούθησε σεμινάριο με οδηγίες για αντιμετώπιση μιας φυσικής καταστροφής καθώς και βασική εκπαίδευση πρώτων βοηθειών.
Διοργανώθηκε επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο Δασοκομίας στη Σόφια, όπου παρουσιάστηκε το πρόγραμμα του πανεπιστημίου σε θέματα πρόληψης φυσικών καταστροφών, μέσα από την εκπαίδευση που παρέχουν σε θέματα αειφόρου ανάπτυξης και στον κτιριακό κατασκευαστικό τομέα.
Οι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να πάρουν μια γεύση από την κουλτούρα και τον πολιτισμό της χώρας, μέσα από το πρόγραμμα υποδοχής που οργανώθηκε, με παραδοσιακά έθιμα, εδέσματα, χορούς και τραγούδια.
Οργανώθηκε επίσης ξενάγηση στην πόλη της Σόφιας και δύο εκδρομές για καλύτερη γνωριμία της χώρας φιλοξενίας. Στις εκδρομές η ομάδα είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το μοναστήρι Rila, τους καταρράκτες Gorica και τις θερμές πηγές στο Sapareva.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με το αποχαιρετιστήριο πάρτι και την απονομή των διπλωμάτων.
Οι μαθητές από τις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους, να ανταλλάξουν σκέψεις και εμπειρίες, γεγονός που βελτίωσε τις γλωσσικές τους ικανότητες, καλλιέργησε το πολιτισμικό τους υπόβαθρο και ενίσχυσε την ταυτότητα τους ως Ευρωπαίους πολίτες.
Η επόμενη συνάντηση προγραμματίζεται για τις 2 Μαΐου - 5 Μαΐου 2023, στην Σικελία/Ιταλία.
4η κινητικότητα εκπαιδευτικών και μαθητών
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+, Risk Impact Zones Environments, το Γυμνάσιο Μακεδονίτισσας συμμετείχε στην 4η κινητικότητα, από τις 26 - 30 Σεπτεμβρίου 2022. Την κινητικότητα φιλοξένησε το 2ο Γενικό Λύκειο Αργοστολίου που υποδέχθηκε συνολικά 11 καθηγητές και 15 μαθητές, από τις χώρες εταίρους, Πορτογαλία, Γαλλία, Ιταλία, Βουλγαρία και Κύπρο. Το Έργο πραγματεύεται θέματα φυσικών καταστροφών και ανταλλαγή καλών πρακτικών, που στοχεύουν στην πρόληψη αλλά και στην επιτυχημένη διαχείριση και αντιμετώπισή τους.
Την Κύπρο εκπροσώπησαν οι μαθήτριες της Γ’ τάξης του Γυμνασίου, Πτωχοπούλου Ειρήνη, Τσαγγαρίδου Έλλη και Κυριακίδου Μαρίνα, συνοδευόμενες από τη Διευθύντρια Σοφία Αχεριώτου και την καθηγήτρια Πιερίδου Ανδρομάχη, Β.Δ. Πληροφορικής.
Λόγω της κατάστασης που διαμορφώθηκε με την πανδημία, οι μαθητές δεν έγινε εφικτό να φιλοξενηθούν σε οικογένειες, όπως συνηθίζεται σε προγράμματα ERASMUS. Όλοι οι καθηγητές και μαθητές και από τις 5 αποστολές διέμειναν στο ξενοδοχείο Mirabel CityCenter.
Το σχολείο υποδοχής, στην Κεφαλονιά, φρόντισε οι φιλοξενούμενοι μαθητές και καθηγητές να έχουν μια ενδιαφέρουσα διαμονή, γνωρίζοντας τις φυσικές ομορφιές του νησιού, όπως και την κουλτούρα και τον πολιτισμό αλλά ταυτόχρονα να ενημερωθούν για τις φυσικές καταστροφές, από τις οποίες υπέφερε το νησί, αφού βρίσκεται σε μια ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή.
Oι μαθητές του 2ου Λυκείου Αργοστολίου παρουσίασαν τις εργασίες τους, οι οποίες σχετίζονται με τους σεισμούς (1953 και 2014), με τις πυρκαγιές και την καταιγίδα “Ιανός”, που έπληξε το νησί τον Σεπτέμβριο του 2020.
Στο πλαίσιο του στόχου του έργου, ειδικοί ενημέρωσαν για τον τρόπο ανοικοδόμησης του νησιού, μετά τον καταστροφικό σεισμό του 1953, έτσι ώστε να είναι αντισεισμικός όπως και άλλα μέτρα πολιτικής προστασίας, που χρησιμοποιούνται στο νησί. Ακόμη έγινε παρουσίαση από ειδικό, της γέφυρας του Χάρακα, που είναι χτισμένη πάνω σε ένα ενεργό σεισμικό ρήγμα και αποτελεί ένα μικρό θαύμα της μηχανικής, μοναδικό στην Ευρώπη, με πολλές ιδιομορφίες.
Οι μαθητές μας, είχαν την ευκαιρία να μάθουν πώς λειτουργεί ένας σεισμογράφος και να δουν τον σεισμογράφο που είναι εγκατεστημένος στο Σχολείο, στο πλαίσιο του προγράμματος SNAC.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με το αποχαιρετιστήριο πάρτι και την απονομή των διπλωμάτων.
Η επόμενη συνάντηση προγραμματίζεται για τις 28 Νοεμβρίου - 01 Δεκεμβρίου 2022, στην Βουλγαρία.
Οι εμπειρίες που αποκόμισαν οι μαθητές μας ήταν εξαιρετικές, τις οποίες και παρουσίασαν στο Σχολείο, στο πλαίσιο των ημερών Erasmus (13-15 Οκτωβρίου), μεταφέροντας πολύ εύστοχα τα μηνύματα για την κλιματική αλλαγή και την ανάγκη ευαισθητοποίησης όλων για το περιβάλλον.
3η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης
Η 3η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης έλαβε χώρα στη Μαρτινίκα της Γαλλίας, από τις 02-05-2022 μέχρι τις 05-05-2022.
Το Σχολείο LYCEE D'ENSEIGNEMENT GENERAL ET TECHNOLOGIQUE FRANTZ FANON υποδέχθηκε αντιπροσωπείες μαθητών από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία, συνολικά 13 καθηγητές και 10 μαθητές.
Την Κύπρο εκπροσώπησαν οι μαθήτριες της Γ’ τάξης του Γυμνασίου, Κωνσταντινίδου Θεοδώρα και Θεοδοσίου Χρυσάνθη, συνοδευόμενοι από τη Β.Δ. Πληροφορικής Πιερίδου Ανδρομάχη και τον Β.Δ. Τεχνολογίας Παύλου Ιάκωβο.
Λόγω της κατάστασης που διαμορφώθηκε με την πανδημία, οι μαθητές δεν έγινε εφικτό να φιλοξενηθούν σε οικογένειες, όπως συνηθίζεται σε προγράμματα ERASMUS. Όλοι οι καθηγητές και μαθητές και από τις 5 αποστολές διέμειναν στο ξενοδοχείο Squash Hotel – Front de France Martinique.
Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του έργου τηρήθηκαν όλα τα μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας. Όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές υποβλήθηκαν σε PCR εξέταση, την προηγούμενη της αναχώρησης τους και σε τεστ ταχείας ανίχνευσης κατά την επιστροφή τους.
Το σχολείο στη Μαρτινίκα υποδέχθηκε τους εταίρους του και μέσα από παρουσιάσεις και ξεναγήσεις φρόντισε οι φιλοξενούμενοι να γνωρίσουν το νησί και να ενημερωθούν για τις φυσικές καταστροφές που έχει αντιμετωπίσει, όπως και για την πιθανότητα τέτοιων καταστροφών στο μέλλον και τον τρόπο αντιμετώπισής τους.
Την πρώτη μέρα, το σχολείο φιλοξενίας υποδέχθηκε τους εταίρους του με μια πολύ όμορφη τελετή, μέσα από την οποία παρουσιάστηκε ο πολιτισμός και η κουλτούρα των ιθαγενών του νησιού. Παρουσιάστηκαν παραδοσιακοί χοροί και τραγούδια και προσφέρθηκαν τοπικά εδέσματα. Ακολούθησε παρουσίαση για τους σεισμούς και τους μετασεισμούς. Προσφέρθηκε γεύμα στο Σχολείο και ακολούθως, μέσα από τη δραστηριότητα «orienteering race», διαπιστώθηκε πόσο η διάβρωση του εδάφους από το νερό της θάλασσας αλλοίωσε τις ακτές.
Την επόμενη, δεύτερη μέρα, οργανώθηκε επίσκεψη στην πόλη Saint-Pierre, που παλιότερα υπήρξε η πρωτεύουσα του νησιού. Βρίσκεται στα βόρεια και κοντά στο ηφαίστειο Pelé. Η έκρηξη του ηφαιστείου, το 1902, ήταν μια από τις πιο θανατηφόρες εκρήξεις στην καταγεγραμμένη ιστορία. Η πόλη καταστράφηκε ολοσχερώς και οι κάτοικοι της πόλης, περισσότεροι από 28,000, χάθηκαν. Πραγματοποιήθηκε ξενάγηση στα ερείπια της παλιάς πόλης και στο Μουσείο που υπάρχει στην περιοχή. Στη συνέχεια, στο Κέντρο επιστημών για τη δημιουργία της Γης, παρουσιάστηκε ένα φιλμάκι για τον τρόπο δημιουργίας της Μαρτινίκας και των άλλων νησιών της περιοχής και η ομάδα είδε από μακριά το ηφαίστειο Pelé που είναι ακόμη ενεργό αλλά δεν είναι σε δραστηριότητα αυτή την στιγμή. Ακολούθως έγινε ξενάγηση σε περιοχές στις οποίες είναι εμφανή τα σημάδια της διάβρωσης του εδάφους και έγινε ενημέρωση για ένα έργο που έχει ξεκινήσει για τη μετακίνηση ενός ολόκληρου χωριού που κινδυνεύει από τη διάβρωση του εδάφους.
Την τρίτη μέρα, πραγματοποιήθηκαν στο Σχολείο παρουσιάσεις από τους σεισμολόγους και ηφαιστειολόγους που μελετούν την περιοχή και στη συνέχεια μέσα από ένα βιωματικό εργαστήριο, με την χρήση ειδικού μηχανήματος, έγιναν προσομοιώσεις σεισμών. Παράλληλα, δίνονταν επεξηγήσεις από ειδικούς για τον τρόπο αντιμετώπισης σε κάθε διαφορετική περίπτωση σεισμού.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να φιλοξενηθούν για ένα απόγευμα στις οικογένειες των ντόπιων μαθητών.
Την τέταρτη και τελευταία μέρα, πραγματοποιήθηκε εκδρομή στη νότια πλευρά του νησιού με ανάβαση στην κορυφή του «Piton crève coeur», που είναι ένα ανενεργό πλέον ηφαίστειο της περιοχής. Από εκεί η θέα είναι πραγματικά μαγευτική. Στη συνέχεια, οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και παρουσίασαν την εμπειρία τους από την επίσκεψη στη Μαρτινίκα.
Η συνάντηση ολοκληρώθηκε με το αποχαιρετιστήριο πάρτι και την απονομή των διπλωμάτων.
Η επόμενη συνάντηση προγραμματίζεται για τις 26-29 Σεπτεμβρίου 2022, στην Κεφαλονιά.
2η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης
Το Γυμνάσιο Μακεδονίτισσας διοργάνωσε στην Κύπρο, από τις 21- 24 Μαρτίου, τη 2η κινητικότητα εκπαιδευτικών και μαθητών του προγράμματος. Διακινήθηκαν συνολικά 15 μαθητές και μαθήτριες και 11 εκπαιδευτικοί, από τις χώρες εταίρους, Πορτογαλία, Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα και Βουλγαρία.
Το πρόγραμμα της κινητικότητας περιλάμβανε υποδοχή των εταίρων στο Σχολείο, με παραδοσιακά τραγούδια και χορούς, όπως και προσφορά εδεσμάτων, προβάλλοντας έτσι την πολιτιστική μας παράδοση. Επιπρόσθετα, οι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν την παλιά πόλη της Λευκωσίας, μέσα από ξενάγηση που ευγενικά προσέφερε ο Δήμος Λευκωσίας.
Το πρόγραμμα ήταν ιδιαίτερα πλούσιο, με εργαστήρια και παρουσιάσεις εμπειρογνωμόνων, όπου τόσο οι μαθητές/τριες όσο και οι εκπαιδευτικοί, ενημερώθηκαν σε θέματα σχετικά με τις φυσικές καταστροφές και ευαισθητοποιήθηκαν στην πρόληψη και αντιμετώπισή τους. Ο εκπρόσωπος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας κ. Γιώργος Κουζούκης, παρουσίασε τις φυσικές καταστροφές από πυρκαγιές και πλημμύρες και η δρ Συλβάνα Πηλείδου, εκπροσωπώντας το τμήμα Γεωλογικής Επισκόπησης, μίλησε για τους σεισμούς και το τσουνάμι.
Επιπρόσθετα, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική εκδρομή στο Γεωπάρκο Τροόδους και ενημέρωση από τους λειτουργούς του γεωπάρκου για τη γεωλογική κληρονομιά του νησιού μας, τον τρόπο δημιουργίας της Κύπρου και τα διάφορα πετρώματα της περιοχής, που αποδεικνύουν τη γεωλογική σπουδαιότητα του Τροόδους. Στην διαδρομή, έγινε στάση στον Προφήτη Ηλία, του χωριού Ευρύχου, για τη μελέτη των φλεβών λάβας. Οι συμμετέχοντες/ουσες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τις φυσικές ομορφιές της περιοχής. Στην επιστροφή, έγινε στάση και ξενάγηση στο μεταλλείο Σκουριώτισσας. Οι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και την ακτογραμμή του νησιού, μέσα από εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κάβο Γκρέκο, στο πλαίσιο της οποίας εξερεύνησαν τις σπηλιές στους Αγίους Αναργύρους. Ακόμη, επισκέφτηκαν το πάρκο των Αγαλμάτων και το Μουσείο «Θάλασσα» στην Αγία Νάπα.
Την τελευταία μέρα, στο Σχολείο, οι μαθητές και μαθήτριες εργάστηκαν σε ομάδες και ετοίμασαν αξιόλογες παρουσιάσεις, για τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκόμισαν από τις δράσεις στο πλαίσιο του Έργου.
Οι Ευρωπαίοι μαθητές και μαθήτριες είχαν την ευκαιρία, σε απογευματινό χρόνο, να φιλοξενηθούν από τις οικογένειες των μαθητών/τριών του Σχολείου μας και να συνδεθούν καλύτερα μεταξύ τους.
Οι δραστηριότητες του Έργου ολοκληρώθηκαν με αποχαιρετιστήρια συνεστίαση που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Γονέων του Γυμνασίου Μακεδονίτισσας, σε συνεργασία με τον Δήμο Έγκωμης. Όλοι οι συμμετέχοντες/ουσες δήλωσαν πως αποκόμισαν αξέχαστες εμπειρίες και ο αποχαιρετισμός στο τέλος δεν ήταν εύκολος. Το Έργο συνεχίζεται με την επόμενη κινητικότητα που θα γίνει στο γαλλικό νησί Μαρτινίκα, τον Μάϊο.
21-24 Μαρτίου - Επίσκεψη στην Κύπρο στα πλαίσια της 2ης κινητικότητας
1η κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης
Η πρώτη κινητικότητα διδασκαλίας μάθησης έλαβε χώρα στην Πορτογαλία από τις 29-11-2021 μέχρι τις 02-12-2021.
Το Σχολείο Agrupamento de Escolas Gil Eanes υποδέχθηκε αντιπροσωπίες μαθητών από όλα τα συνεργαζόμενα Σχολεία, συνολικά 12 καθηγητές και 18 μαθητές.
Την Κύπρο εκπροσώπησαν οι μαθητές Παρασκευά Θεόδωρος, Δημητρίου Οδυσσέας και Καμπέρος Δημήτρης, όλοι μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου, και οι καθηγητές Πιερίδου Ανδρομάχη, Β.Δ. Πληροφορικής και Καρεκλάς Χρήστος, καθηγητής Πληροφορικής.
Λόγω της κατάστασης που διαμορφώθηκε με την πανδημία, οι μαθητές δεν έγινε εφικτό να φιλοξενηθούν σε οικογένειες, όπως συνηθίζεται σε προγράμματα ERASMUS. Όλοι οι καθηγητές και μαθητές και από τις 5 αποστολές διέμειναν στο ξενοδοχείο Messe Militar – Lagos.
Κατά την διάρκεια της υλοποίησης του έργου τηρήθηκαν όλα τα μέτρα προστασίας κατά της πανδημίας. Όλοι οι μαθητές και οι καθηγητές υποβλήθηκαν σε PCR εξέταση, την προηγούμενη της αναχώρησης τους και κατά την επιστροφή τους.
Η υποδοχή και φιλοξενία από το Σχολείο στην Πορτογαλία ήταν πολύ εγκάρδια. Καθημερινά προσφερόταν μεσημεριανό στην καντίνα του Σχολείου. Οι διοργανωτές ξενάγησαν τους φιλοξενούμενους στην πόλη του Λάγος.
Στην είσοδο του Σχολείου αναρτήθηκε φωτογραφικό υλικό από όλες τις συνεργαζόμενες χώρες.
Την πρώτη μέρα, κατά την τελετή έναρξης, οι μαθητές από όλες τις συνεργαζόμενες χώρες παρουσίασαν την χώρα τους και το σχολείο τους.
Ακολούθησαν αθλητικές δραστηριότητες, στις οποίες τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παίξουν, να χορέψουν και να γνωριστούν μεταξύ τους.
Τη δεύτερη μέρα, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων στο Σχολείο, οι μαθητές από όλες της συνεργαζόμενες χώρες, δούλεψαν σε ομάδες και με την χρήση του προγράμματος Biteable, έφτιαξαν φιλμάκια.
Παράλληλα, οι καθηγητές ψήφισαν το λογότυπο του έργου, ανάμεσα στα προτεινόμενα λογότυπα από όλες τις χώρες και προγραμμάτισαν τη συνέχεια του έργου.
Στη συνέχεια έγινε ξενάγηση στις ακτές του Ατλαντικού, με ενημέρωση για την γεωλογία της περιοχής και τον τρόπο που δημιουργήθηκαν τα διάφορα πετρώματα, μέσα από σεισμούς, κατολισθήσεις και πλημμύρες.
Η τρίτη μέρα περιλάμβανε εκδρομή για μελέτη στο Sagres, το δυτικότερο σημείο της Ευρώπης, επίσκεψη στο κάστρο και στον φάρο. Ακολούθησε γεωλογική μελέτη στο "Praia da Luz".
Την τέταρτη μέρα όλη η ομάδα παρακολούθησε σεμινάριο/διάλεξη από καθηγήτρια Γεωλογίας, στο πανεπιστήμιο της Λισαβώνας με θέμα: "Algarve: living in a seismic zone”. Ακολούθησε επίσκεψη στο Μουσείο της πόλης και στον αρχαιολογικό χώρο "Monte Molião".
Οι δραστηριότητες του έργου ολοκληρώθηκαν με το αποχαιρετιστήριο πάρτι και την απονομή των διπλωμάτων. Μαθητές και καθηγητές αποκόμισαν αξέχαστες εμπειρίες. Είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν μια άλλη χώρα και ένα σχολείο σε αυτή τη χώρα. Μελέτησαν τη γεωλογία της περιοχής και κατάλαβαν πόσο σημαντικό είναι να είμαστε ενημερωμένοι για τις φυσικές καταστροφές, έτσι ώστε να μπορούμε να τις αντιμετωπίσουμε αλλά και να βοηθήσουμε τον πλανήτη. Το σημαντικότερο όμως ήταν οι νέες φιλίες που δημιουργήθηκαν ανάμεσα στα παιδιά αλλά και στους καθηγητές, που θα είναι διαχρονικές.
Η επόμενη συνάντηση προγραμματίζεται για τις 21-24 Μαρτίου 2022 στην Κύπρο.